Temppeli

Temppeli.
Joh. 5:1-15 Jeesus oli matkalla juhlille. Ihmisiä oli sinne tulossa kaikkialta. Temppelihän oli toivon paikka. Siellä oli mahdollisuus saada syntinsä anteeksi. – uuden mahdollisuuden paikka. – Jumalan läsnäolon paikka.
Portteja päästä sisälle alueelle oli 10-12 kpl. Jeesus valitsi mennä juuri lammasportin (uhriportin) kautta. Oli monenlaista määkinää ja ääntä. Jeesus halusi näyttää, että Hän on Jumalan uhrikaritsa.
Joh. 5:2-5 Ihmisillä on tapana kerääntyä Toivon ympärille. Aika ajoin tapahtui ihmeitä. Ja Jerusalemissa on Lammasportin luona lammikko, jonka nimi hebreankielellä on Betesda, ja sen reunalla on viisi pylväskäytävää. Betesda nimi suomennettuna tarkoittaa – armon talo.
Oli ainoa toivo. Joka ensimmäiseksi kosketti vettä kuohutuksen jälkeen, hän parani. Niissä makasi suuri joukko sairaita, sokeita, rampoja ja näivetystautisia, jotka odottivat veden liikuttamista. Sen jälkeen oli juutalaisten juhla, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin.
2 Ja Jerusalemissa on Lammasportin luona lammikko, jonka nimi hebreankielellä on Betesda, ja sen reunalla on viisi pylväskäytävää.
3 Niissä makasi suuri joukko sairaita, sokeita, rampoja ja näivetystautisia, jotka odottivat veden liikuttamista.

5 Ja siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentä kahdeksan vuotta.
6 Kun Jeesus näki hänen siinä makaavan ja tiesi hänen jo kauan aikaa sairastaneen, sanoi hän hänelle: “Tahdotko tulla terveeksi?”
7 Sairas vastasi hänelle: “Herra, minulla ei ole ketään, joka veisi minut lammikkoon, kun vesi on kuohutettu; ja kun minä olen menemässä, astuu toinen sinne ennen minua”.
8 Jeesus sanoi hänelle: “Nouse, ota vuoteesi ja käy”.
9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: “Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta”.
11 Hän vastasi heille: “Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: ‘Ota vuoteesi ja käy’.”
12 He kysyivät häneltä: “Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: ‘Ota vuoteesi ja käy’?”
13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: “Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi”.
Ihmiset todella virtaavat sinne, jossa on toivoa. Toivo vapaudesta ja rajoittuneisuudesta. Aina ei ollut, eikä ole kyse fyysisestä rajoitteesta, vaan sisäisestä rajoitteesta.
Tämä yksi mies, jolla ei ollut minkäänlaista toivoa ehtiä nopeasti ja kiireellä veteen. Keskustelu käytiin miehen ja Jeesuksen välillä olosuhteessa, joka oli karu ja armoton. Hänen luokseen juuri Jeesus tulee. Mies oli sidottu vuoteeseensa, eikä voinut kulkea. Silti toivo hänellä kuitenkaan ei ollut kokonaan kuollut. Hän oli edelleen altaan äärellä. Hän ei koskaan päässyt altaalle, vaan joku toinen ehti aina ennen häntä. Jeesus juuri tuo tämän esille myös tähän päivään. Ei nopeimmalle ja liikkuvalle vain ja ainoastaan kuulu armo ja parantuminen.
”Joku toinen sai mitä itse odotin. Työn, asunnon tai ylennyksen”.
”en selviä, ellei Jumala kosketa”.
Miehellä ei toivo ollut kokonaan mennyt, koska hän oli edelleen siellä. Ihmiset olivat kadonneet hänen elämästään ja myös sosiaalinen verkosto oli käynyt vähäiseksi. ”Minulla ei ole ketään”.
On vain niin, että meidän rajoitteemme voivat myös karkottaa muut pois luotamme. Mikä onkaan sinun rajoitteesi?. Mikä on sinun esteesi, mikä estää?. Sitooko ihmispelko vai epäonnistumisen pelko?. Sitooko pelko astua palvelutehtäviin vai suoranainen synti”
Olet yrittänyt päästä siitä irti. Aina vaan huomannut että lankean uudelleen samaan. Onko sinulla jokin unelma Jumalalta, joka aina välillä nostaa päätään. Mikä on Jumalan antama unelma sinulle?. Minkälainen on se toivo, joka sinulla on Kristuksen vapaudesta?.
Kyseinen mies sai hetkessä vapauden. Jeesus kykenee vastaamaan tässä hetkessä. Hän astui miehen areenalle.
Hän lähestyy siinä tilanteessa, missä sinä nyt olet. Hän on valmis astumaan sinun areenallesi, sallitko sinä sen?
Paikalla oli paljon ääntä ja sairautta joka puolella.
He, Jeesus ja mies olivat lähekkäin. Hänen rakkautensa yltää sinne, missä juuri nyt olet. Jumalan rakkaus lähestyy sinua.
—- No, miksi juuri tämän miehen vierelle?? vastaus—Nyt oli tullut tämän miehen aika. Tässä on avain lepoon Jumalan valtak. työnkin suhteen.
Kuinka vain yhden??
Ristin jälkeen Hän kumartuu kaikkien puoleen, kaikilla on mahdollisuus. ”Nouse” sinäkin rajoitteestasi uuteen mahdollisuuteen, uuteen identiteettiisi. Tämä mies on heti vapaa siteistä. Nouse sinäkin ja ota vastaan muutos. Hallitse sitä, mikä ennen hallitsi sinua. Et ole enää vanki. ”Kävele”” No minne mies sitten menee? Jeesus ei sano minne menee.
Tämän jälkeen Jeesus tapasi miehen temppelissä. Uusi identiteetti vei Jumalan läsnäoloon. Aito vapaus kuljettaa aina kohti Jumalan läsnäoloa. Älä enää tee syntiä.
Jumalan läsnäoloa ei voi olla, missä on syntien anteeksiantamattomuutta. Meillä ei ole oikotietä. Äärimmäisestä rakkaudesta lähtevä lupaus vapauttaa sinut synnin ja saastan orjuudesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *