Kosketuskohta.

R- kurssi “Sukella Raamattuun”
Otan tähän ensin kaksi tapausta eräästä henkilöstä, hänen tavoistaan.
Oli tarkoitus lähteä Pohjanmaalle sukuloimaan isovanhempien luokse. Matkalle oli lähdössä äiti, sisko ja tämä kolmas henkilö. Tämän kolmannen asussa oli sen verran rikkinäisyyttä, että uudet housut oli välttämättä hankittava. No, sellaiset nyt tietysti järjestyi, kun kangasta sai kaupunkista. Kaupungissa myös tuohon aikaan oli vaattureita ja niinpä sitten käytiin samalla kankaan osto matkalla otattamassa mitat. Kangas oli oikein sellaista raidallista hyvää laatua olevaa. Niistä sitten tuli ihka uudet “pökät”.
Niinpä matkustuspäivä valkeni ja junamatka, jännitävä edessä. Ensin oli vielä puettava uudet housut pojan päälle. Siinäpä tuli “tenkkapoo” kun housuja ei saatukaan laitettua pojan päälle. Kaikki konstit käytettiin, mutta ei mikään auttanut. Siispä kotiin oli jääminen. Äiti ja sisko sitten lähtivät matkaan.
Sitten on ollut toinen tapaus juuri saman tyylinen. Oli sisaren häät ja siis valmistautuminen sinne. Oli ostettu sitä varten oikein uusi ruskea pusero. Puseroa ei vain tahtonut saada pojan päälle. Äiti käytti tilapäistä keinoa, ostaen karkkipussin. Pusero meni päälle mutta kun karkit loppuivat, pusero lensi pois päältä. Sillä kerralla kuitenkin poika pääsi mukaan ja laittoi puseron myöhemmin päälleen.
Ei ole selvinnyt, mistä tällainen uusien vaatteiden hyväksymättömyys johtui.
Ehkä se johtui jostakin uutuuden pelosta. Kaikki vanha olisi ollut hyvää ja hyväksyttävää. Uuden laittaminen ja uuden vastaanottaminen on vaikeaa joskus meillä kaikenikäisillä.
Matt. 8:5-13 kertoo Roomalaisesta kapteenista (sadanpäämies). Hän oli komennuksella Kapernaumissa. Hän näki ja oli kuullut Jeesuksen saarnaavan. Nähnyt, miten sairaat paranivat. Hän näki ihmeidentekijän, parantajan ja vapautumisen saarnaajan. Hän näki miehen, joka oli vastaan syntiä, sairautta, pelkoa, ja pahoja henkiä. Oli nähnyt että Jeesus on enemmän kuin ihminen. Hän tekee hyvää.
Tämän kapteenin läheinen oli vakavasti sairaana. Keisarin lääkärit eivät kyenneet auttamaan. Tämä uljas keisarin virkamies heittäytyy Jeesuksen eteen. Jopa virkansa ja henkensä menettämisen uhalla.
Hän ei ollut aiemmin sanonut ketään muuta herraksi kuin keisaria. Matt. 8:6. Jeesus vastaa, että Hän tulee ja parantaa sairaan. Kapteeni kokee syntisyytensä Jeesuksen edessä ja sano: “Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle, vaan sano ainoastaan sana, niin minun pavelijani paranee. Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisena, ja minä sanon tälle: Mene, ja hän menee, ja toiselle Tule, ja hän tulee, ja palvelijalleni: Tee tämä, ja hän tekee.” Kapteeni uskoi, että Jeesus on Herra. Eikä hävennyt tätä uskoaan. Kapteeni oli totunut käyttämään voimaansa ja tiesi mikä valtuutus hänellä on keisarilta. Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli tätä uskoa ja palvelija parani.
Jeesuksen sana on kosketuskohta, joka sai aikaan vapauttavan uskon. Se on kohta missä tahansa, missä uskosi yhtyy Jumalan voimaan. Tapaus toinen on kun nainen, joka on sairastanut kauan ja menettänyt toivonsa, saa kuulla Jeesuksesta. Matt. 9:19-22. Nainen sanoi itsekseen: “Jos vain saan koskettaa hänen vaippaansa, niin minä tulen terveeksi”. Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: “Tyttäreni, ole turvallisella mielellä: sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi”. Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi”. Kosketuskohta ei paranna, mutta Jeesus tiesi että Häntä oli erityisellä tavalla kosketettu. Hän tunsi että voimaa lähti Hänestä.
Kun vapautat uskosi, Jeesus vapauttaa voimansa. Jotakin lähti ulos naisesta ja jotakin lähti ulos Jeesuksesta. Naisen usko virtasi hänestä. Jeesuksen voima meni ulos Hänestä. Samalla hetkellä, kun nainen kosketti Jeesuksen vaatetta, hänen uskonsa vapautui.
Hänen vapautettu uskonsa kosketti Jeesuksessa olevaan voimaan, ja heti Jeesus tunsi sitä lähtevän itsestään.Kosketuskohta on tärkeä. Ei mikä tahansa kosketus, vaan uskossa tehty kosketus. Toivottomalle tuli vastaus ja hän parani.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *