Kiirastorstain tapahtumia.

Monesti pidetään kovimpana Jeesuksen kärsimyksenä ristiä. Kuitenkin kovin paikka on kivi, jonka ääressä Jeesus rukoili. Ei Golgata. Taistelutilanne on päätös ja valinta tulla sisälle Jumalan tahtoon.
Malja= jonka Hänen piti juoda, eli se oli synti, joksi Jeesus tuli.
Tehdä syntiä on aivan eri asia, kuin olla synti. (Hänet tehtiin synniksi). Meidän ihmisten tähden, joka meidän kuuluisi kärsiä.
Synti= joutua eroon Jumalasta.
Hän siihen asti tiesi, että Isä on Hänen kanssaan koko ajan.
Eeli Eeli lama Sabaktani. Kolmannen rukouksen jälkeen suostui synniksi. Se oli kuin väliseinä Jumalan ja Hänen välissään.
Onko tuttua asia, jonkun tärkeän asian päätöksen ja varmuuden jälkeen, tulee vahvuus asiaan.
Palataksemme vielä tuon illan tapahtumiin. Matt. 26:17 Jeesuksen opetuslapset kysyivät: “Mihin tahdot, että me valmistamme pääsiäislampaan, sinun syödäksesi?” Tähän he saivat selkeän vastauksen. Pääsiäisateria tuli syödä samassa huoneessa ja se ajoittui 18-24 väliselle ajalle.
Ennen ateriaa Jeesus evankeliumi Johanneksen mukaan pesi opetuslasten jalat. Joh. 13:4-10. Tämän suoritti yleensä aina isännän halvin palvelija. No, miksi Jeesus teki sen, vaikka Pietarikin ensin esteli. Voidaan lukea Joh. 13:12-17.
Tuona yönä oli hälinää jokaisessa yleisessä paikassa. Rauhallista oli vain yksityisillä alueilla. Opetuslasten ajatukset olivat edelleen siinä että Jeesus on tullut vapauttamaan roomalaisten vallasta. Kysyivät illan kuluessa vielä, että kuka on suurin siellä.
Kun Jeesus alkoi kertomaan poismenostaan, tulivat he murheellisiksi. Niinpä Hän lohduttaa heitä ja samalla myös meitä. Joh. 14:1,4,6
Aterian jälkeen he veisaavat kiitosvirren ja menevät Getsemanen puutarhaan. Siellä Jeesus rukoilee ja kokee tuskaa niin että hikipisaratkin ovat veripisaroita. Opetuslapset eivät jaksa valvoa ja niinpä usean kerran Jeesus tapaa heidät nukkumasta tullessaan heidän luokseen.
Juudas on tietoinen ennestään, että he ovat siellä. Kiinniottajien etunenässä oleva Juudas suudelmalla paljastaa, kuka on Jeesus. Niin Hänet vangitaan ja lähdetään viemään kuulusteluihin.
Tämä torstai ei ole mikä tahansa torstai. Meille on annettu esimerkki, minkä kautta todellinen rakkaus toimii.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *