Jeesus ja Sakkeus

Jeesus ja Sakkeus Ilosanoman ilta 8.3.2018
Teksti on Luukas 19:1-10
Ja hän tuli Jerikon kaupunkiin ja kulki sen läpi. Siis Jeesus oli kulkemassa tuon vanhan kaupungin halki. Kaupunki on tunnettu palmuistaan ja vielä sekin että se on alhainen. Merenpinnasta 300 metriä alempana. Jeesus oli matkalla kohden ristin kuolemaa.
Hän ei paljoakaan keskustellut ihmisten kanssa, eikä ihaillut nähtävyyksiä. Häntä seurasi suuri joukko ihmisiä. Niitä, jotka uskoivat Hänen olevan Messias. Niitä, jotka vain uteliaisuuttaan seurasivat Häntä. Niitä, jotka olivat Hänen opetuslapsiaan.
Raamatun teksti kertoo, että tuossa kaupungissa asui myös Sakkeus. Joka oli tällainen rikas tullimies (veronkerääjä), vieläpä näiden päämies. Publikaaneiksi heitä kutsuttiin. He olivat saaneet ostettua tai vuokrattua tällaisen toimen Roomalaisilta.
He olivat siis hyvin epäsuosittuja ja jopa vihattuja kansan ja yhteisöjen keskuudessa. Heitä pidettiin kansan ryövääjinä. Heille oli kerääntynyt huomattavat rikkaudet juuri siksi, että he ottivat näistä tuloistaan suuren osan itselleen. Heitä pidettiin saastaisina, Rooman kätyreinä oman kansansa pettureina.
Hän siis oli rikas ja kaikki näytti hyvältä. Silti hän koki halveksuntaa, eikä ollut ystäviä. Kukaan ei pitänyt hänestä.
Sakkeus tiesi elävänsä valheellisesti. Vaikka hänen nimensä tarkoittaa PUHDAS. Hän tiesi oman likaisuutensa. Sisimmässään hänellä oli huono olotila. Ajattele, minkälaisena tällainen ihminen kokee itsensä, yhteiskunnan ulkopuolella olevaksi.
Sakkeus oli saanut jonkinlaisen kosketuksen Jeesuksesta. Hän oli kiinnostunut ja halusi nähdä Jeesuksen. Hän ei ollut tyytyväinen elämäänsä. Hän sai jostain tietää Jeesuksen kulkevan kaupungin halki. Hän ei ollut sattumalta paikalla.
Eilen eräs mies tuli lettuteltalle ja sanoi: kuljin tuosta sattumalta ohi ja näin teltan. Uteliaisuuttani ja sattumalta tulin katsomaan mitä tuo musiikki on, joka kuuluu. Sanoin, ettei se ollut sattumaa, vaan jokin veti sinua tänne. Niin siitä syntyi mielenkiintoinen keskustelu. Emme ole sattumalta täällä, vaan meidän elämällämme on tarkoitus.
Sakkeus oli kuitenkin rohkea, kun uskalsi tulla vihamielisen väkijoukon tuntumaan. Olisivat mielellään lynkanneet hänet. Hän tuli juosten ja kiipesi metsäviikunapuuhun. Juokseminen jo itsessään oli melko häpeällistä. Varmaan joku ivallisesti nauroikin tätä tullimiestä.
Tänäänkin, jos joku on kiinnostunut Jeesuksesta, hänelle nauretaan. Oletko kokenut jotain vastaavaa?. Saati vielä kun olet niin utelias tietämään kaikkea Jeesuksesta, sitä helposti torjutaan. Jos näin koet tai olet kokenut, niin älä välitä. Sakkeuksella oli jokin, joka laittoi hänet tietämään enemmän Jeesuksesta.
Miksi hän meni puuhun? Raamattu kertoo että oli pienikokoinen. Tuskin vain siksi, hän oli utelias. Hän halusi oppia tuntemaan Jeesuksen. Jotain puuttui hänen elämästään. Eristetty, mutta jotain konkreettista hän kaipasi elämässään tapahtuvan. Ehkä hän halusi mennä osaksi piiloon.
Piiloutuminen tapahtui jo siellä Adamin aikaan. Moni luuleekin olevansa piilossa Jumalalta. Juosta pakoon Jumalaa. Tietäen, että Jumala on siellä jossakin, mutta ei saa yhteyttä Häneen. Ihmisen suunta Jumalasta on poispäin hänen syntinsä takia. Ihminen ei tule vapaaehtoisesti Jumalan luokse. On täytynyt tapahtua jotakin ennen kuin hän lähestyy Jumalaa.
Sakkeuksessa oli tapahtunut jotakin ennen tätä. Siksi hän oli kiinnostunut Jeesuksesta. Jumala oli alkanut vetää häntä.
Miten Jeesus tiesi Sakkeuksen nimen? Sitä ei kerrota. Kuka sen kertoi Hänelle? Ehkä kansanjoukko?
Jeesus katsoi puuhun, jolloin Sakkeus tiesi, että hänet oli huomattu. Hän tiesi, että nyt Jeesus luki hänen sisimpänsä. Sakkeus odotti Jeesusta.
Jeesus ei alkanut moralisoimaan häntä, vaikka kansa ehkä olisi sitä odottanut. Hehän vihasivat Sakkeusta. Jeesus teki aloitteen: ”Sakkeus, tule nopeasti alas”. Siinä kuului jo kutsuva armon sanoma. Ilman omia tekoja tai ansaitsemisia.
Sinulla ja minulla on suuri tarve tulla edes jollain tavalla huomatuksi ja hyväksytyksi, vai miten se on? Kun sinä tulet Jeesuksen luo tai sitten Hän tulee sinun luoksesi, sinäkin voit olla varma, Hänen hyväksyvän sinut. Sellaisena kuin olet.
Sakkeus tuli alas, usko toi hänet alun perin Jeesuksen luokse. Tänään sinua hyvä kuulija kutsutaan Jeesuksen luokse. Jeesus teki jotakin , joka poikkesi ympäristön yleisestä mielipiteestä. Puhua jollekin, jota toiset pitivät saastaisena kansan petturina. Tullimiehet olivat saastaisia kuin heidän kotinsakin.
Jeesus kuitenkin tulee yhden luokse, koska tietää, mitä sydämessä on.
Viha, joka oli kohdistunut Sakkeukseen, alkoikin kohdistua Jeesukseen. Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: “Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan”. Kansa alkoi moittimaan Jeesusta.
Evankeliumi on juuri tätä. Jeesus ottaa sen itseensä sinulta. Sakkeus näki tämän kaiken ja jotakin murtui hänen sydämessään. Sakkeuksen sanat kertoivat Jeesukselle, että nyt oli tapahtunut muutos hänen sydämessään. Sakkeus tajusi että on tehtävä parannus.
Kun Jeesus tulee jonkun kotiin, niin vääryys lähtee ulos. Kun Jeesus tulee jonkun sydämeen, niin pimeys lähtee ulos.
Tule pois sieltä oman elämäsi sokkeloista ja anna Kristuksen nähdä ja muuttaa elämäsi.
Jeesus oli matkalla ristille. Jeesus sovitti sinut. Hän otti synnin ja saastan päälleen sinun puolestasi, Hän tuli etsimään kadonneita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *