Ateriayhteys.

Hengellinen on hengellistä.
Kun otamme esiin esim: ATERIAYHTEYDEN. Se ei ole mikä tahansa toiminta. Ateriayhteys on aina ollut suuri merkityksellinen Israelissa, niin ilossa kuin surussakin. Todellisen ystävyyden merkiksi oli se että sai kutsun yhteiselle aterialle. Silloin oli kyseessä todellinen ystävyys.
Vanhan testamentilliset ennustukset ja muinaisjuutalaisuuden käsitykset messiaanisesta juhlasta ovat johdantona Herran ehtoollisateriaan.
Se kun ei ole kenenkään ihmisen eikä kirkon säätämys, vaan Jumalan.
1. Kor. 11:26 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: “Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.”
Mikä sitten tekee ehtoollisesta niin tärkeän. Sanoissa on selvä viittaus itsensä ristille luovuttamiseen, mikä Häntä odotti. Jeesus on käskenyt meitä tekemään niin kuin Hän teki. Meidän ehtoollisemme on samaa kuin ensimmäinen ehtoollinen oli.
Ehtoollisesta eivät tee ehtoollista palvelusta toimittavan henkilön tai ehtoollisvieraiden ominaisuudet, vaan Kristuksen asetus kaikille.
Kuka sitten on kelvollinen? Ehtoollinen on tarkoitettu niille ihmisille, joista jo on tullut Kristukseen uskovia.
Tulee myös uskoa ehtoollissanat.
1. Kor. 11:29 “sillä, joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Ehtoollinen on Jeesuksen kärsimystien muistamista ja ajankohtaiseksi tekemistä.
Merkitsee Jeesuksen ristin työn nykytilanteeseen tuomista.
Jeesus opetti Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä”.
1. Kor. 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
Opetuslapset puhuttelivat Jeesusta opettajaksi ja Herraksi, johon Jeesus myös tunnistautui. On huomattava eräs hyvin merkittävä tapahtuma tällä viimeisellä ateriayhteydellä opetuslasten kanssa. Josta kertoo Joh. 13 luvussaan. 4) nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. 6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: “Herra, sinäkö peset minun jalkani?” 7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät”. 8 Pietari sanoi hänelle: “Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani”. Jeesus vastasi hänelle: “Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani”. 9 Simon Pietari sanoi hänelle: “Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää”. 14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. 15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
Tällä Jeesus osoitti ja antoi esikuvan. Olemme palvelijoita ja sen Hän hyvin selvästi toi esille.
Ehtoollisella me tunnustaudumme Jeesuksen seuraajiksi. Tunnustamme uskomme siihen sovitustyöhön, jonka Jeesus teki Golgatan ristillä. Omakohtaisesti tunnustamme uskomme siihen, että juuri minun syntieni tähden Hän meni kuolemaan. Hän viattomana otti kaiken syyn itsensä päälle kertakaikkisesti. Hän teki sen, joka minulle olisi kuulunut. Omakohtaisen uskon kautta omistan tämän sovitustyön täyttävän sen lain vaatimuksen, joka muuten langettaisi minut iankaikkiseen kadotukseen. Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta minulla on mahdollisuus lähestyä Jumalaa.
Ehtoollisella tunnustan Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa todellisuuden. Syntien sovituksen ja anteeksiantamuksen.
Luukas 22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: “Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.” 20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: “Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *